Gemma Avinyó

Barcelona, Irving Penn i Picasso. Història d’un reportatge

Dijous 27 d’abril de 2017 – Sessió 01 @ COAC


L’any 1948, l’edició americana de la revista Vogue encarregà al fotògraf Irving Penn (1917-2009) un reportatge sobre la Barcelona en què visqué Picasso. Penn viatjà a Catalunya l’estiu d’aquell mateix any, i s’allotjà a la torre de Vallcarca dels germans Carles i Sebastià Junyer Vidal, reconeguts col·leccionistes d’art.

Joan Junyer nebot de Sebastià, el més gran dels germans, artista d’avantguarda i reputat escenògraf que en aquell moment gaudia de gran èxit a Nova York, convidà Penn a allotjar-se a casa dels seus familiars a Barcelona. Sebastià Junyer era a més un bon amfitrió: de jove havia mantingut una estreta relació amb Picasso. Ambdós havien coincidit a Els Quatre gats, tot i que Sebastià Junyer en fou un membre més discret.

Penn, guiat per Sebastià, fotografià els carrers i els indrets de Barcelona que ell associava o pretengué associar amb Picasso.
El reportatge es publicà en el número 114 de la revista (1 de juliol de 1949), amb un total de vuit pàgines i nombroses fotografies acompanyades per un text del mateix Irving Penn, sota el títol «Barcelona and Picasso. Eight pages about this Catalan city… With Picasso memorabilia…».

Es tracta d’una visió sobre Picasso i Barcelona molt subjectiva; és un reportatge carregat de tipismes, que ens aporta un punt de vista molt particular sobre la identitat de Picasso focalitzada en els seus anys a Barcelona.
Podem així mateix considerar aquest reportatge com una visió de Barcelona sota la mirada de tres personatges: el de Picasso el principal, el de Sebastià Junyer, i el d’Irving Penn el fotògraf. Picasso, no obstant, no participà del treball directament, si bé anys més tard, el 1957, li serví de model a Penn per al famós retrat Picasso at La Californie. Podem també sumar-li un quart punt de vista, el de Dalí, qui va fer els possibles per aparèixer també en aquell treball.

Aquest enfocament sociològic ens permet prendre’l no només com un reflex de la Barcelona dels anys en què hi va viure Picasso, sinó que hem d’analitzar-lo com una concepció sobre Picasso i la seva identitat i sobre Barcelona a finals dels anys quaranta, des dels ulls d’un americà i des d’un mitjà de comunicació de masses com és la revista Vogue.

A més d’obres de Picasso realitzades durant la seva etapa barcelonina, s’hi inclouen imatges d’una corrida de toros, d’una sardana, i fins i tot una sopa bullabessa. Algunes d’aquestes fotografies, que han esdevingut icones, foren publicades novament per Penn al seu llibre Moments Preserved (1960).

Aquesta comunicació pretén així mostrar la recerca documental desenvolupada als arxius de la Irving Penn Foundation (Nova York) i els Irving Penn Archives a The Art Institute of Chicago, on s’hi conserven, a més de material fotogràfic inèdit, quaderns amb apunts i correspondència referent a aquest reportatge, els quals ajuden a entendre’l i contextualitzar-lo. També es presentarà material inèdit de l’arxiu personal de Marià Manent, qui actuà com a traductor durant la visita de Penn, i amb qui mantingué contacte epistolar a posteriori.


Gemma Avinyó

Professora associada, Universitat de Lleida

Professora associada del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Lleida. Ha treballat prèviament a la Fundació Sorigué de Lleida.
El seu àmbit de recerca són el col·leccionisme i el mercat d’art a Barcelona durant la primera meitat del segle xx. La seva tesi doctoral versa sobre els germans Junyer Vidal.

Ha participat en congressos i seminaris, com la «4a Jornada Mercat de l’art, col·leccionisme i museus» (Sitges, 2015), i «Seminar on Collecting and Display. The Art Market, Collectors and Agents: Then and Now» (INHA, Paris, 2016).
Entre les seves publicacions, destaquen: «Antoni Clavé i els grans Mestres: més enllà de l’homentage» (Actes del CIHPEM, 2016), «Els germans Junyer Vidal i la falsificació de pintura gòtica» (UAB, 2016).



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity