Ricard Bru – Kenji Matsuda

Identitats llunyanes. Diàlegs, influències i confluències entre Pablo Picasso i l’art japonès

Divendres 28 d’abril – Sessió 06 @ COAC


L’any 2009 el Museu Picasso de Barcelona va donar a conèixer per primera vegada la col·lecció d’estampes eròtiques japoneses de Pablo Picasso en diàleg amb l’obra de l’artista malagueny. L’exposició, «Imatges Secretes. Picasso i l’estampa eròtica japonesa», va servir per presentar Picasso en el context del japonisme europeu alhora que va obrir les portes a un nou camp d’estudi, com és el de la relació de Picasso amb l’art oriental. La recerca iniciada aleshores, i mantinguda fins a l’actualitat, ha permès descobrir aspectes de l’obra de l’artista que encara no han estat treballats i que, per tant, resulten pràcticament inèdits en l’extensa bibliografia de l’artista. En aquest sentit, de cara al col·loqui, la presentació oferirà una primera visió sintètica, alhora que global, dels vincles de Picasso amb les arts del Japó.

La presentació s’estructurarà en tres períodes successius. Un primer apartat, el més breu, tractarà els punts de contacte del jove Pablo Picasso amb el fenomen del japonisme al tombant del 1900, el qual va tenir en l’artista una incidència inicial, per còpia i/o osmosi, de caràcter superficial. El segon apartat, en canvi, mostrarà com entre 1905 i 1907, Picasso va començar a interessar-se per l’art japonès; una aproximació que ha pogut ser documentada i que contradiu, per tant, les seves afirmacions públiques de rebuig a les arts d’Orient. Va ser aleshores quan l’artista va començar a estudiar aspectes concrets de l’art japonès fruit d’uns interessos personals sincers. Finalment, durant les dècades de 1910 i 1920 Picasso va començar a entrar en contacte amb artistes japonesos i, a partir dels anys 30, va iniciar una llarga etapa, que es va perllongar pràcticament fins a finals de la seva vida, en la qual va emprendre aproximacions multidireccionals i periòdiques a diverses formes d’expressió artístiques japoneses, des dels llibres il·lustrats i les estampes ukiyo-e fins a les representacions de la natura, la cal·ligrafia o bé la pràctica de la pintura sumi-e. Fins i tot va arribar a signar algunes de les seves obres utilitzant el sil·labari japonès katakana. L’estudi de l’obra de l’artista, així com els seus comentaris, la seva col·lecció, els records d’amics i coneguts i la documentació textual i gràfica de l’època, ens permetran desvetllar uns interessos per l’art japonès, encara avui poc coneguts, que van jugar un rol concret, en ocasions ben definit, en la identitat artística de l’obra picassiana.


Ricard Bru

Professor visitant, Universitat Autònoma de Barcelona

Professor d’Història de l’Art a la Universitat Autònoma de Barcelona. Doctor en Història de l’Art i màster d’Estudis Asiàtics per la Universitat de Barcelona. Ha estat professor al Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona i investigador del Centre de Recerca Nichibunken (Kyoto). És autor de diverses exposicions i de nombrosos estudis acadèmics sobre la història de l’art dels segles xix i xx i el japonisme. Entre les publicacions recents, destaquen Erotic Japonisme. The Influence of Japanese Sexual Imagery on Western Artists (Brill, 2013) així com Secret Images. Picasso and the Japanese Erotic Prints (Thames & Hudson, 2010), fruit de l’exposició comissariada conjuntament amb Malén Gual al Museu Picasso de Barcelona l’any 2009.


Kenji Matsuda

Professor associat de la Facultat de Negocis i Comerç, Keio University, Tokyo

Professor associat de la Facultat de Negocis i Comerç de la Universitat de Keio (Tòquio). Màster de Filosofia per la Universitat Gakushuin (Tòquio) i diploma d’Estudis Avançats per la Universidad Complutense de Madrid. Investigador visitant al GRACMON (Universitat de Barcelona) i membre del comitè assessor del Museu d’Art de Nagasaki. El seu àmbit d’especialització s’ha centrat en l’obra de Picasso, Miró i les relacions artístiques entre Espanya i Japó. Entre les publicacions recents, destaquen: Motto Siritai Picasso («Per conèixer millor Picasso», Tokyo Bijutsu, 2006), «Rutas olvidadas del arte moderno: España, México y Japón» (Las redes hispanas del arte desde 1900, CSIC, 2014) i «La primera estancia de Miró en Japón y su contexto histórico» (El arte español y la recuperación reciente, CSIC, 2015).



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity