Camille Chenais

Picasso, francès?

Dijous 27 d’abril – Sessió 02 @ COAC


Pablo Picasso neix l’any 1881 a Màlaga, Espanya. L’any 1900, amb dinou anys, viatja per primera vegada a França, concretament a París. A partir del 1904, s’instal·la definitivament a França i ja només torna a Espanya per fer-hi estades breus. Quan Franco arriba al poder, l’any 1939, Picasso es nega a tornar al seu país natal per motius polítics. L’any 1940, sol·licita la nacionalitat francesa al ministre de justícia francès de l’època; segurament tement una aliança de l’Espanya franquista amb Alemanya que el convertiria en ciutadà d’un país enemic. Aquesta sol·licitud, però, és rebutjada: Picasso mai esdevindrà ciutadà francès i continuarà sent espanyol fins a la seva mort.

Aquestes breus dades bibliogràfiques, factuals i administratives, no admeten cap dubte: Picasso, l’home, va néixer espanyol i ho va seguir sent al llarg de tota la seva vida. Però, i la seva obra? Es pot atribuir una nacionalitat a una obra? Després de conèixer l’existència d’una exposició organitzada per l’Estat francès a Saigon titulada “Exposition de peinture française de David à Picasso”, vaig començar a pensar sobre la manera com Picasso havia estat “annexionat” a la pintura francesa, i sobre com l’àmplia qüestió de la seva nacionalitat s’inscrivia en la seva historiografia passada i present.

En aquesta comunicació, vull presentar i analitzar, a través de l’estudi d’un seguit d’exposicions i textos de crítics i d’historiadors de l’art, la manera com l’obra de Picasso (i de vegades, fins i tot, la seva personalitat) ha estat interpretada i utilitzada amb un enfocament nacional o nacionalista, tant en el context espanyol com en el francès, sovint amb una finalitat molt política. Així doncs, la noció d’identitat, tema d’aquest congrés, s’abordarà i s’analitzarà durant aquesta comunicació des del punt de vista de la qüestió de la identitat nacional i de com ha pogut actuar i tenir un pes específic en la recepció crítica artística –i fins i tot política– de l’obra de Pablo Picasso.


Camille Chenais

Coordinadora de projectes, Villa Vassilieff, Malakoff

Camille Chenais és coordinadora de projectes a la Villa Vassilieff de París, on s’encarrega de la recerca i les exposicions. Va estudiar història de l’art a l’Escola del Louvre de París, on va escriure dues memòries de recerca, sobre el número 2 de la revista Minotaure, dedicat a la missió Dakar-Djibouti, i sobre la recepció crítica de l’obra tardana de Pablo Picasso. Després d’aquest treball, l’any 2015 va participar en el congrés “Revoir Picasso”, organitzat pel Musée Picasso-Paris i va publicar un text sobre aquest tema en el catàleg de l’exposició “Picasso – Transfigurations, 1895-1972” (Galeria Nacional Hongaresa, Budapest, 2016), i també en el de l’exposició “Picasso.mania” (Grand Palais, París, 2015).



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity