Ferran Adrià – Jèssica Jaques – Emmanuel Guigon

La paella de Picasso

Divendres 28 d’abril – Taula rodona @ COAC


La paella de Picasso serà una conversa a tres veus entre Ferran Adrià, Emmanuel Guigon i Jèssica Jaques, que tindrà com a rerefons la consideració de la cuina (en tant que estança i activitat), el menjar (com a verb i substantiu), com a dispositius per al procés creatiu picassià. La conversa es desenvoluparà a partir de l’entrevista que Ferran Adrià maldà per fer a Pablo Picasso i que mai pogué arribar a realitzar.

Segons Jaume Sabartés, Picasso pintava al taller i escrivia a la cuina. La cuina era més que un lloc: fou primordialment un medi ambient generatiu, quelcom semblant a una matriu extremadament fèrtil d’iconografies plàstiques i escrites. Això té molt a veure amb el seu exili voluntari, amb la tornada poètica a la llar mediterrània i amb la revolta política contra la invasió d’aquesta llar per les forces franquistes. Als escrits picassians, la paella (en tant que instrument de cuina) és allò que la paleta és als llenços de l’autor: ambdues són símbols de la identitat de Picasso i són llocs privilegiats de la seva comprensió de la creativitat en tant que metamorfosi, és a dir, com a procés de transformació de quelcom ja existent en quelcom que no existia i que arriba a ser.

Ferran Adrià considera el procés creatiu de Pablo Picasso com el més apassionant dels esdevinguts entre els protagonistes de la història de l’art. La raó principal és la fascinació d’Adrià per la creativitat inesgotable i extrema. Algunes coincidències entre ambdós funcionen a mode d’afinitats electives per part del cuiner català: el seu origen mediterrani, l’obsessió pel treball, la voracitat en devorar procediments creatius admirats i en generar, tot engolint-los, quelcom diferent, la passió per la memòria prenyada de futur, una necessitat aclaparadora de reptes constants i titànics, la producció d’obres amb caràcter de manifestos, la poiesis de la hibridació, el continu processual entre sinestèsia i reflexió, la concurrència de revolució i estil, l’analogia entre el cubisme i la desconstrucció gastronòmica, la sincronia entre llibertat i compromís, l’estima per la cultura japonesa, el pas per Kassel, l’amor per Barcelona.

Picasso revelà a Brassaï el seu anhel que la humanitat tingués l’audàcia de conèixer-se a si mateixa tot inquirint la creativitat. Adrià defensa que “per tornar a crear, s’ha de comprendre”. En les paelles d’ambdós es couen idees per al sapere aude requerit per la contemporaneïtat, i en elles saber i sabor celebren pròdigament entre fritures la seva etimologia comú.


Ferran Adrià

President, elBulliFoundation, Fundació Privada, Girona

Ferran Adrià va ser xef i copropietari del restaurant elBulli, centre d’innovació culinària i gastronòmica. Actualment és el president de elBulliFoundation, una fundació dedicada a la recerca en la intersecció creativitat, innovació i gastronomia.

El procés creatiu culinari de Ferran Adrià ha hibridat amb diversos territoris, entre els quals el de l’art. Respecte a això, la figura més determinant ha estat la de Richard Hamilton, amic personal d’Adrià i esperó de la seva evolució reflexiva. D’altra banda, dos esdeveniments artístics destaquen en el diàleg d’Adrià amb l’art: elBulli fou el pavelló G de la Documenta XII de Kassel (2007) i l’exposició dels seus dibuixos «Notes on Creativity» al Drawing Center de Nova York i posteriorment a ARCO (2014).


Jèssica Jaques

Professora Titular d’Estètica i Teoria de les Arts del Departament de Filosofia, Universitat Autònoma de Barcelona

Jèssica Jaques Pi és professora titular d’Estètica i Teoria de les Arts del Departament de Filosofia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha estat professora convidada al MIT, a les Universitats de Rouen, de Tolosa de Llenguadoc, de Varsòvia, a la NYU_Berlín, a l’École Practique des Hautes Études i al CNRS de París. Publicacions sobre Picasso: «Picasso en Gósol, 1906: Un verano  para la modernidad»; «Las Meninas de Picasso, 1957: cal·ligrafies de la indisciplina»; «Repenser Picasso. Le désir attrapé par la queue et les iconographies culinaires de l’absurde et la stupeur». Imparteix l’assignatura Filosofia amb Picasso (grau de Filosofia, UAB) i és la investigadora principal (IP) del projecte I+D+i: Los escritos de Picasso: textos teatrales.


Emmanuel Guigon

Director, Museu Picasso, Barcelona

Emmanuel Guigon, nascut l’any 1959, té les nacionalitats francesa i suïssa. És doctor en història de l’art contemporani per la Universitat de la Sorbona (França), i és especialista en avantguardes històriques i art europeu de postguerra. Actualment és director delegat responsable dels museus de la ciutat francesa de Besançon. Ha estat conservador en cap del Museu d’Art Modern i Contemporani d’Estrasburg (França), així com de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). Actualment és director del Museu Picasso, Barcelona. És autor de nombroses publicacions sobre pintura moderna i contemporània, així com d’una història del collage a Espanya i diversos estudis sobre l’escultura i l’art de l’assemblatge, i ha comissariat múltiples exposicions.



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity