Anna Halter

El “geni espanyol” de Pablo Picasso: recepcions crítiques de l’artista en el període d’entreguerres

Dijous 27 d’abril – Sessió 02 @ COAC


Aquesta comunicació proposa qüestionar la incidència de les problemàtiques identitàries a França al començament del segle xx sobre la recepció crítica de Pablo Picasso. En especial, ens basarem en un cas particular: Picasso et la tradition française, del crític d’art Wilhelm Uhde, publicat el 1928.

L’obra de Wilhelm Uhde planteja una lectura de l’art contemporani segons una postura crítica molt estesa en aquella època: tota producció artística està intrínsecament relacionada amb el “caràcter” del seu autor. Així doncs, Pablo Picasso és, abans de res, un pintor espanyol, i cal interpretar la seva obra com a tal: “mística”, “llòbrega”, “turmentada”, sorgida de les “profunditats doloroses de l’ànima”. L’anàlisi d’Uhde, però, contràriament al que postulen aleshores altres crítics d’art, com ara Camille Mauclair, no oposa estrictament el “caràcter” espanyol de Pablo Picasso al de la tradició pictòrica francesa, que descriu per oposició com a “clara” i “alegre”. Per Uhde, es tracta més aviat d’afirmar que l’art també prové de complementarietats artístiques, a imatge del tàndem Picasso-Braque, que presenta com la trobada de dues entitats complementàries: la del “sentiment gòtic” de Picasso i la del “geni llatí” de Braque. Aquesta particular anàlisi “gòtic-llatí” del cubisme no va deixar empremta en la història, però la importància que els crítics i historiadors de l’art atribueixen a les consideracions de caràcter identitari ha marcat els debats artístics de manera perdurable.

Ampliarem la nostra reflexió a partir d’altres exemples de recepció crítica que van fomentar la circulació d’aquesta imatge simplificadora de l’obra de Pablo Picasso. L’exemple de l’obra col·lectiva Les Problèmes de la peinture, publicada el 1945 –més de quinze anys després del llibre de Wilhelm Uhde–, ho confirma. Pablo Picasso, presentat com a “geni” del segle xx, apareix en el capítol dedicat als “directors de consciències” amb els artistes francesos Matisse, Bonnard, Braque i Rouault. Amb tot, en les poques pàgines que parlen de Picasso, el crític Maurice Morel es limita a descriure una obra configurada pels orígens de l’artista, nascut “al país del Cid i del Quixot”, “terra de cendra i foc” on la ment es lliura fàcilment “a l’al·lucinació i a l’èxtasi”.

La comparació de la publicació d’Uhde, del 1928, i Les Problèmes de la peinture, del 1945, ens permetrà estudiar l’evolució i/o la persistència de les posicions de la crítica d’art francesa d’entreguerres sobre l’obra de Pablo Picasso.


Anna Halter

Doctoranda en Història de l’Art, Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne

Estudiant de doctorat de la Universitat París I Panthéon Sorbonne

Des de setembre de 2014: doctorat en Història de l’Art (tercer any), Universitat París I Panthéon-Sorbonne. Supervisor: Philippe Dagen. Tema de la tesi: «Writing Modern Art History: critical receptions of modern art in France, 1920-1947».

2012-2014: Investigació de màster en Història de l’Art (segon any), Universitat París I. Supervisor: Philippe Dagen. Tema: «Montjoie, revue d’avant-garde».

2012-2013: Investigació de màster en Història de l‘Art (primer any), Universitat París I. Supervisor: Philippe Dagen. Tema: «The art critic Andre Salmon and the avant-garde».

2011-2012: Diploma de primer cicle en Història de l’Art, Escola del Louvre.

Per a informació sobre simposis, col·laboracions i publicacions, consulteu la meva pàgina personal.



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity