Gavin Jantjes

The Late Show

Divendres 28 d’abril – Sessió 07 @ COAC


Si Pablo Picasso hagués estat africà, d’acord amb la tradició, els seu col·legues haguessin afegit l’atribut d’un animal al seu nom: un lleó, un lleopard, un elefant o un cocodril… Potser «Picasso, el gran camaleó» fora la millor opció. Va ser un artista sublim conegut per la seva longevitat, l’habilitat per canviar i adaptar-se al món de l’art que l’envoltava, així com d’observar amb una doble visió capaç de generar imatges tridimensionals, molt abans que els ordinadors ho fessin possible. Fou un pintor amb una ment astuta i creativa que va tenir l’habilitat de fusionar-se amb allò que s’esdevenia al seu voltant, per després ressorgir-ne en els moments cabdals de la història amb una identitat lleugerament diferent. Fou un animal polític, oportunista i ambigu alhora, amb prou astúcia per no només prendre-li el pols a l’art contemporani sinó també per accelerar-ne el ritme.

I el mite d’aquest gran «camaleó africà» rau en el fet que no només va experimentar una vegada la transformació sinó que ho va fer diverses vegades al llarg de la vida.

Una magnífica llavor a l’estrat de la geologia pictòrica que connecta pintors com ara Titan, Rembrandt, Goya, Turner, Monet, Matisse, Miró, Beckmann, DeKooning, Rothko, Georgia O’Keeffe, Diebenkorn, Richter, Stella, Agnes Martin, Guston i Picasso. Aquesta és una pràctica estranya però recurrent que ha sumat obres pictòriques significatives a la història de l’art. El temps, la pressió i l’escalfor van forjar peces artístiques excepcionals que es propaguen al final de les seves vides.

Las obres tardanes qüestionen la interpretació de l’obra completa d’un artista en el marc del discurs inamovible sobre la identitat artística i cultural.

El reconeixement, sovint demorat dels assoliments tardans d’aquests artistes, confon les idees prèvies, i potser prematures, sobre el caràcter i les creences que modelen les identitats artístiques. L’esplendor artística que es manifesta amb tardança és un exemple de com els canvis en la pràctica acaben minant o consolidant identitats.

Els artistes d’avui dia que no vulguin patir la indignitat de veure la seva identitat ventriloquitzada per d’altres, poden aprendre de l’exemple de les permutacions d’identitat de Picasso.

Si ens centrem en les obres tardanes de Picasso de la col·lecció del Museu de Barcelona, les qüestions de la identitat artística poden servir d’inspiració per als pintors d’avui dia.


Gavin Jantjes

Artista i comissari, Oslo

Gavin Jantjes és pintor i estampador. Algunes de les seves obres es troben a les col·leccions de la Tate, el V&A i Arts Council, del Regne Unit, el National Museum of African Arts Smithsonian de Washington D. C., entre molts d’altres. Graduat per la Universitat de Ciutat del Cap, l’escola de Belles Arts Michaelis i l’escola superior Hochschule für Bildende Kunste de Hamburg. Fou lector sènior a la Chelsea School of Art de Londres. Així mateix, fou conseller de la Tate, de les galeries d’art Whitechapel i Serpentine, a la Gran Bretanya i, de 1998 a 2004, va ser director artístic al centre d’art Henie Onstad Kunstsenter d’Oslo. És autor de Visual Century: South African Art in Context 1907 – 2007. Volums I – IV; el primer estudi democràtic sobre 100 anys d’art contemporani sud-africà.



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity