Laurence Madeline

Picasso construeix la seva imatge: 1932

Divendres 28 d’abril – Sessió 05 @ COAC


El mes de juny del 1932, es va presentar una retrospectiva de l’obra de Picasso a la galeria Georges Petit de París. Es tracta de la primera confrontació real de Picasso amb el públic i amb la premsa francesos. Se’n van publicar molts articles i l’entrevista de Tériade a l’artista va ser portada del diari L’Intransigeant.

En la seva presentació, Tériade escrivia: “Aquí trobareu l’expressió d’algunes de les seves idees, que no són únicament les idees d’un pintor, sinó les d’un home”. D’aquesta manera establia la forma com Picasso, a partir d’aleshores, es consideraria en una doble dimensió artística i humana.

L’existència d’aquesta entrevista demostra la implicació total de Picasso en la promoció de la seva exposició: rep periodistes durant la col·locació dels quadres, posa davant els fotògrafs i, finalment, s’esfuma en el moment de la inauguració. Atia la curiositat, alimenta les fantasies d’admiradors i detractors, i després manifesta amb la seva absència el seu rebuig de les convencions, el seu menyspreu envers els homenatges, la seva llibertat, la seva fascinació per les distraccions populars. A un periodista del Brooklyn Daily Eagle que li va fer una pregunta sobre l’esdeveniment de la inauguració de la seva gran retrospectiva, li va etzibar: “Me, I go to the movies”.

Amb aquesta comunicació es pretén mostrar la fabricació del mite de Picasso a partir de la premsa que parlava de l’exposició del 1932. L’artista es reflecteix en la premsa d’una manera que sovint va més enllà de les qualitats estètiques de la seva obra, i abunden les referències a la seva personalitat: Picasso és el cosmopolita, el fecund, l’acròbata, el camaleó, el plagiari, el farsant, l’escamotejador, el poderós, l’intel·ligent, el mag, el pintor nat, l’universal, l’irreductible… i ja se li atribueix la “humanitat profunda” que constituirà la base de la seva popularitat.


Laurence Madeline

Comissària en cap

Laurence Madeline és conservadora en cap de patrimoni. Actualment prepara l’exposició “Picasso. 1932” (Musée Picasso-Paris, tardor del 2017) i ha estat comissària de les exposicions “Picasso devant la télé” (2013-2014), “Picasso à l’œuvre. Dans l’objectif de David Douglas Duncan” (2012), “Picasso / Manet: Le Déjeuner sur l’herbe” (2008), “Picasso and Africa” (2005-2006), “Picasso Ingres” (2004) i “On est ce que l’on garde. Les archives de Picasso” (2003). És autora de Picasso Van Gogh (La Martinière, 2006) i ha publicat la correspondència de Gertrude Stein i Picasso (Gallimard, 2005) i les cartes de Dalí a Picasso (Le Promeneur, 2005), així com Picasso devant la télé (Les Presses du réel, 2013).



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity