Anna Perera

Vides de Picasso: Josep Palau i Fabre i la puresa de l’assaig biogràfic

Dissabte 29 d’abril – Sessió 09 @ Hotel Colón


La comunicació té per objectiu oferir una anàlisi del llibre Vides de Picasso de Josep Palau i Fabre, bo i plantejant en quina mesura un assaig biogràfic com el present pot aspirar a ser considerat «pur». Vides de Picasso és la primera obra que Palau va escriure sobre Picasso. Ho va fer a París durant la primavera del 1946, poc després d’instal·lar-se a la capital francesa, en una etapa que l’autor autodenominava «autoexili». Palau, però, no va conèixer personalment Picasso fins el mes de maig de 1947. Així doncs, sorprèn el subtítol de l’obra, «Assaig de biografia pura», ja que Vides de Picasso fou escrit amb anterioritat a la coneixença entre el biògraf i el biografiat. Tot i amb això, l’interès de Palau per a l’obra de Picasso data de molt abans.

En aquest primer llibre, que no fou publicat per primera vegada fins l’any 1962, Palau proposa un acostament a l’obra de Picasso, així com a la seva personalitat i al seu procés creatiu —que acaben desembocant igualment en l’obra—, a partir de la seva personal i subjectiva visió de l’artista. A través de quinze capítols ben diferents entre ells, Palau ofereix un recorregut calidoscòpic, laberíntic, per l’obra de Picasso. D’aquesta manera Palau va intentar representar literàriament algunes de les concepcions essencials que es troben en el rerefons de l’obra de l’artista. En aquest sentit, la disparitat formal i temàtica de Vides de Picasso converteix el llibre en una plasmació literària de la figura i l’obra de Picasso. I, al mateix temps, Vides de Picasso també evidencia subtilment algunes de les concepcions essencials que es troben en el rerefons de l’obra del propi Palau i Fabre: la «puresa» amb què fou escrit el llibre posa al descobert algunes de les concepcions del mateix Palau sobre la creació literària i artística. Concepcions que, en certa manera, pouen de la mateixa obra de Picasso. Així doncs, Vides de Picasso és també un exemple del desig d’assimilació, d’alienació, del biògraf Palau i Fabre envers el biografiat Picasso.


Anna Perera

Investigadora, Universitat de Girona

Llicenciada en Filologia Catalana i màster de Recerca en Humanitats, l’any 2015 es va doctorar a la Universitat de Girona amb la tesi L’erotisme en la poesia catalana del segle XX: Joan Salvat-Papasseit, Josep Palau i Fabre i Gabriel Ferrater. Ha dedicat bona part de les seves recerques a l’obra de Palau i Fabre, tal com demostren els articles «El lector invisible: alteritat i mimetisme en l’obra literària de Josep Palau i Fabre», «Poesia (1944-1945), la primera revista literària clandestina en català» i «El erotismo en Càncer (1946) de Josep Palau i Fabre». Actualment treballa a la Càtedra de Patrimoni Literari Anglada – Fages de la Universitat de Girona i forma part del grup de recerca de patrimoni literari de la mateixa universitat.



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity