Teresa-M. Sala

Sebastià Junyent i Pablo Ruiz Picasso, una simbiosi en blau

Dissabte 29 d’abril – Sessió 09 @ Hotel Colón


El 1904, podríem dir que de forma premonitòria, Picasso dedicava a Sebastià Junyent el dibuix de El foll. En aquesta aquarel·la realitzada en un paper d’embalatge sembla haver-hi més aigua que color, i el gest i la mirada ens situa com a espectadors d’un home endinsat en l’abisme.

En aquesta comunicació volem traçar un joc d’afinitats entre Picasso i Junyent, tenint com a teló de fons el poder evocador del BLAU, el misteri i la suggerència com elements fonamentals de la poètica del moviment simbolista. L’Atzur és un espai de sentiment compartit, que expressa una profunda malenconia i una espècie de misticisme empàtic amb les misèries humanes, amb els marges, amb els marginats de la societat i amb els propis marges personals.   

Com és ben sabut, la notícia del suïcidi de l’amic Casagemas a París va enfonsar Picasso en una profunda tristor. Així, l’època blava (1901-1904) és una meditació sobre el sentit de la vida. El 1901, la simbiosi entre Van Gogh i el rostre de Casagemas pintat per Picasso, l’autoretrat del pintor holandès vibrant de blau i l’autoretrat de Picasso en blau enllacen amb el retrat de Casagemas (Una evocació) «Yo, El Greco» picassià. És un entramat d’identitats múltiples, que ens permet transitar entre el passat i el present.

Entre 1903-1904, Junyent i Picasso es van retratar mútuament.

El retrat que Picasso va fer de Junyent manifesta els trets personals, tant la fesomia com la personalitat. És com si l’evoqués espiritualment, permetent manifestar-se a través de l’obra davant dels sentits de l’espectador. Qualsevol retrat és una representació, és un mirall de la identitat del cos i de l’ànima. Parafrasejant Proust, els éssers humans són les figures en què el temps els converteix, sense que aquestes aparences remetin a un mateix ésser. El retrat és, sens dubte, una poderosa màquina individualitzadora. El jove Picasso per Junyent és un retrat en blau, amb un artista ple de vitalitat, la interpretació de la persona i de la personalitat, que s’identifica amb la posa i l’expressió del model, que ens mostra en els trets externs del jove pintor i en la vida interna a través de l’emprenta dels seus sentiments sobre la vida plasmats pictòricament. En definitiva, la cara, la mirada penetrant, la posa i la indumentària de bohemi… on destaquen els ulls que omplen la quasi totalitat del quadre, amb la profunditat o misteri del quadre picassià de La vida.

Pedro Azara, al llibre El ojo y la sombra. Una mirada al retrato en Occidente, dins del capítol introductori intitulat «Els poders del retrat», apunta de forma significativa el següent: «Los retratos mantienen algo más que el recuerdo evanescente del modelo. De algún modo, mantienen viva su presencia; guardan y protegen su presencia viva que se percibe siempre a través de su mirada (…) Un retrato alude siempre a un modelo humano ausente, cuya presencia, real y verdadera, debe ser sentida en la imagen, como si la persona viva hubiera aparecido y se hubiera encarado en vivo con el espectador».


Teresa-M. Sala

Professora titular d’Història de l’Art, Universitat de Barcelona

Imparteix classes a les facultats de Belles Arts i a la de Geografia i Història. Les seves línies de recerca principals giren entorn als estudis culturals dels segles XIX i XX. Comissària d’exposicions, d’entre les quals destaquen «Barcelona 1900» al Museu Van Gogh i l’exposició itinerant «Art Nouveau&Nature». Investigadora principal del projecte «La relació de les arts i la natura: biologia i simbolisme a la Barcelona de 1900».



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity