Martin Schieder

“Guernica” a Alemanya

Dijous 27 d’abril – Sessió 04 @ COAC


L’any 1955, deu anys després del final de la guerra, la jove República Federal Alemanya va viure un esdeveniment cultural sense precedents amb la presentació d’una magnífica exposició de Picasso a diverses ciutats d’Alemanya. Més de 3000.000 habitants van acudir a alguna de les tres ciutats en què es va organitzar l’exposició —Munic, Colònia i Hamburg— per poder veure les 250 obres de l’artista. Kahnweiler, marxant de Picasso, va insistir a presentar les tres inauguracions, el catàleg es va haver de reimprimir, el noticiari televisiu Wochenschau va informar àmpliament sobre els esdeveniments i tots els suplements literaris i mitjans de comunicació, tant diaris professionals com nacionals i regionals, van cobrir la sensacional exposició. Joves i grans s’apinyaven a les sales atapeïdes, captivats davant d’allò desconegut en l’art, ben assortits de postals del meta-artista. La primera edició del certamen d’art abstracte documenta a Kassel que se celebrava simultàniament va passar inadvertida per al públic, mentre que l’exposició de Picasso va marcar una cesura fonamental entre les dues Alemanyes i la identitat nacional en la història de l’art de la postguerra.

La històrica exposició serà reconstruïda i analitzada segons materials pictòrics i textuals desconeguts fins ara. En primer lloc, demostrarem que Maurice Jardot, que en qualitat d’oficial cultural del govern militar francès fou responsable de nombroses exposicions a l’Alemanya ocupada, va portar a terme l’exposició juntament amb Kahnweiler, Alfred Hentzen (director del museu Hamburger Kunsthalle) i el marxant d’art Michael Hertz.

En segon lloc, il·lustrarem com l’exposició fou una contribució essencial per a la popularització de Picasso —que va ser enaltit com a paradigma de l’art modern– arreu d’Alemanya. Tanmateix, no sense raó, es va criticar que els comissaris de l’exposició deixessin de banda les obres de Picasso que, com Colom de la Pau, havien sorgit des de l’esperit del comunisme. El fet que Picasso no s’avingués a realitzar aquesta exposició fins a 1955 també es deu segurament a la seva militància en el partit comunista francès. De fet, l’exposició també va despertar un gran interès a la República Democràtica Alemanya, on es va iniciar un animat debat entorn de la cultura. Artistes com un jove Gerhard Richter, que va crear el mural Last Supper with Picasso per al menjador estudiantil de l’Acadèmia de Belles Arts de Dresden, van reconèixer en Picasso un model a seguir, tant com a artista com a comunista.

Finalment, tractarem l’obra històrica Guernica, indiscutible obra central de l’exposició. Aquesta fou la primera i única vegada que es va poder veure aquesta obra emblemàtica a Alemanya. D’acord amb la recepció alemanya l’any 1955, demostrarem que, en aquell moment, l’atac aeri a Gernika el 26 d’abril de 1937 no es concebia encara com part d’una culpa col·lectiva, sinó com a part d’un oblit col·lectiu.


Martin Schieder

Professor, University of Leipzig

Martin Schieder és professor d’Art Modern i Contemporani a la Universitat de Leipzig. Del 1997 al 2001 va ser director adjunt de l’Allemand d’Histoire de l’Art de París abans de ser professor convidat al Departament d’Història de l’Art de la Freie Universität de Berlín (2001–2008). La seva investigació se centra en l’art alemany i francès dels segles xix-xx, i analitza la transferència cultural entre Alemanya i França, l’exili, estudis d’exposició, estudis de taller i la iconografia política. El seu llibre Regarding the other. The artistic relationships between Germany and France, 1945–1959 fou guardonat l’any 2005 pel Bundestag i l’Assemblea Nacional de França amb el Premi del Parlament franco-alemany.



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity