Genoveva Tusell

La recuperació del Guernica. Del franquisme a la transició

Dijous 27 d’abril – Sessió 04 @ COAC


L’arribada del Guernica, pintat per Picasso l’any 1937 per al Pavelló espanyol de l’Exposició Internacional de París, té una significació transcendent per l’Espanya de la transició. Suposa el final d’un llarguíssim procés que va des de la gestació del quadre fins a la negociació per al trasllat a Espanya, i revesteix d’una importància especial des del punt de vista de la recuperació del nostre patrimoni artístic i pel que fa a la democràcia. Si bé Guernica no és l’única obra d’encàrrec de mida considerable realitzada per Picasso, sí que és l’única que va ser d’alguna manera encarregada per l’Estat espanyol.

Un aspecte pràcticament desconegut i ignorat és la relació que va tenir Picasso amb l’Administració espanyola, abans i després del Guernica, i sobre la qual s’ha especulat de manera insistent però amb un escàs fonament i documentació. A mitjan anys cinquanta quan Picasso era àmpliament considerat l’artista més important del món, per al règim franquista era l’enemic polític, la significació artística del qual només es va anar acceptant passat el temps. Al cap dels anys es va produir una certa normalització en les seves relacions sempre que el pintor no expressés d’una forma rotunda la seva actitud política en contra del règim. El primer intent de recuperar el Guernica data de 1968, Franco va encarregar les gestions al vicepresident del Govern Carrero Blanco i al director general de Belles Arts Florentino Pérez Embid. Les gestions estaven necessàriament condemnades al fracàs, però van tenir el mèrit d’aconseguir una definició ja irreversible de la voluntat de Picasso quant al seu quadre més conegut. El novembre de 1970 l’artista va signar un document en què manifestava la voluntat que l’obra tornès a Espanya només quan les llibertats democràtiques fossin restablertes.

Aquell no era el moment de la tornada, que encara hauria d’esperar fins al setembre de 1981. Les primeres negociacions durant la transició espanyola van ser portades a terme per l’advocat José Mario Armero, que va ser el primer a dirigir-se a les autoritats del MoMA i a l’advocat de Picasso Roland Dumas. Fins a l’aprovació de la Constitució espanyola el 1978, les possibilitats de portar el quadre eren relativament minses, però la proximitat del pintor centenari augmentava també la possibilitat del trasllat. Gràcies a la documentació produïda al llarg de les negociacions, podem entendre que no van ser de cap manera senzilles, atès que van implicar no només els responsables del museu novaiorquès, sinó també l’advocat i els hereus de Picasso, que exercien un «dret

moral» sobre l’obra. La recuperació va estar a punt de naufragar en diverses ocasions, especialment amb el cop d’estat del 23F, atès que l’Administració espanyola havia de demostrar —com havia deixat establert Picasso— l’existència d’una democràcia real al nostre país. En l’aspecte cultural i també, en cert sentit, en l’aspecte polític, l’arribada del Guernica va significar un punt final en la transició espanyola a la democràcia.


Genoveva Tusell

Professora associada. Doctora, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid

Genoveva Tusell és professora contractada doctora del Departament d’Història de l’Art de la UNED i doctora en Història de l’Art. Les investigacions versen sobre l’art abstracte espanyol al franquisme i la seva projecció internacional, Ha realitzat estudis sobre les relacions de Picasso i el franquisme, així com l’arribada del Guernica a Espanya. Actualment dirigeix el projecte d’investigació «La dimensión política de Pablo Picasso: militancia comunista y oposición al franquismo» finançat pel Ministeri d’Economia i Competitivitat. Entre les seves publicacions sobre Picasso destaquen «Picasso, a political enemy of Francoist Spain Burlington Magazine» i el llibre La recuperación del Guernica que es publicarà a Cátedra el 2017.



Organitzadors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-Picasso-200.png

Museu Picasso Barcelona
Montcada 15. 08003 Barcelona

www.museupicasso.bcn.cat


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/LOGO-Palau-palau-i-fabre-1.png

Fundació Palau. Centre d’Art
Carrer la Riera 54. 08393
Caldes d’Estrac Barcelona

www.fundaciopalau.cat


El Museu Picasso Barcelona agraeix el particular compromís i implicació de:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/09/Logo-FABRP.png


Col·laboradors:

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/Logo-miro.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2015/12/COAC-Logo.png

http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2017/01/Logo-Sauleda.png


http://museupicassobcn.org/congres-internacional/wp-content/uploads/2016/07/hotel-colon.png

Segueix-nos!

#PicassoIdentity